قرص لاموتریژین
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص لاموتریژین به عنوان یک دارو ضدتشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر تاثیر قرص لاموتریژین بر تشنج، می‌توان آن را در اختلالات خلقی مانند دو قطبی نیز به کار برد. ممکن است داروی لاموتریژین به تنهایی یا در کنار سایر داروها برای درمان تشنج و صرع به کار رود. دوز مصرفی آن نیز توسط پزشک تعیین می‌شود. لاموتریژین نیز مانند هر دارو دیگری ساز و کار و مکانیسم مربوط به خود را دارد. هم‌‌‌چنین عوارض، تداخلات دارویی، موارد احتیاط و توجهات بالینی، هشدارها، علائم مصرف بیش از حد و اوردوز، نحوه مصرف خاص خود را دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

منبع: قرص لاموتریژین

قرص لاموتریژین

نام تجاری دارو لاموتریژین، لامیکتال است. همان‌طور که اشاره شد این دارو در درمان انواع تشنج و صرع و اختلال دو قطبی به کار گرفته می‌شود.

تشنج کانونی، تشنج تونیک و کلونیک، تشنج‌ها ناشی از اپی‌لپسی در بالغین، اختلال رفتاری دو قطبی، درمان افسردگی حاد، حملات اضطرابی، اختلال کندن پوست از موارد کاربرد دارو لاموتریژین است.

مکانیسم دقیق لاموتریژین ناشناخته است. برخی از پژوهش‌ها بیان می‌کند که لاموتریژین از آزاد شدن گلوتامات و آسپارتات در مغز جلوگیری می‌کند.

به این ترتیب اثر خود را اعمال کرده و تعادل مواد طبیعی در مغز را مجددا برقرار می‌نماید.

این دارو به صورت خوراکی، با نیمه عمر ۲۵ تا ۳۰ ساعت که اوج اثر آن ۱:۳۰ تا ۴:۳۰ پس از مصرف داروست، متابولیزه شدن آن در کبد، توسط کلیه و از طریق ادرار دفع می‌شود.

اشکال دارویی در دسترس لاموتریژین شامل قرص، کپسول، قرص جوشان و محلول خوراکی بوده و در بازار دارویی عرضه می‌شوند. برای آشنایی با سایر داروهای تثبیت کننده خلق کلیک کنید.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص لاموتریژین

در صورت حساسیت بیش از حد به دارو از مصرف قرص لاموتریژین خودداری کنید.

هم‌چنین اگر در دوران شیردهی به سر می‌برید، توصیه می‌کنیم از لاموتریژین استفاده نکنید.

هم‌چنین مصرف لاموتریژین در صورت اختلال در عملکرد سیستم‌ها قلبی، کبدی و کلیوی باید با احتیاط صورت گیرد.

خواب‌آلودگی و تاری‌دید به دنبال مصرف لاموتریژین رخ داده که در این شرایط از رانندگی و سایر فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، بپرهیزید.

الکل و ماری‌جوآنا منجر به وخیم شدن وضعیت خواب‌آلودگی، تاری‌دید و سطح هوشیاری می‌گردد. پس احتیاطات لازم هنگام مصرف دارو با این مواد رعایت شود.

مصرف آن در بارداری باید با احتیاط انجام شود. البته توجه داشته باشید که تشنج درمان‌نشده و اختلال دو قطبی می‌تواند عوارض به مراتب بدتری از خود به جا بگذارد.

 

بیشتر بخوانید : درمان اختلال دوقطبی

 

تداخل دارویی

تداخل دارویی یا میزان دارو در بدن را بالا برده و اثرات آن را تشدید می‌کند. یا از طرفی سطح دارو در خون را کاهش می‌دهد.

به این ترتیب تداخلات دارویی موجب تغییر عملکرد و اثر لاموتریژین شده و می‌تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.

کاربامازپین، فنی‌توئین، فنوباربیتال، پریمیدون از جمله داروهایی هستند که سطح سرمی لاموتریژین را کاهش داده و به این ترتیب اثر آن را نیز پایین می‌آورند.

مصرف همزمان لاموتریژین با داروهای مهارکننده فولیک‌اسید باعث افزایش اثر لاموتریژین خواهد شد.

سایر داروهایی که با لاموتریژین تداخل ایجاد می‌کنند شامل داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری، ریفامپین، والپروئیک‌اسید، لیپناویر، ریتوناویر، آنتی‌هیستامین‌ها، خواب‌آورها، مسکن‌های حاوی مخدر (افیون یا شبه افیون) هستند.

عوارض جانبی لاموتریژین

عوارض جانبی که در سیستم عصبی مرکزی دیده می‌شود شامل سرگیجه، سردرد، بی‌خوابی، تشنج، اضطراب، تحریک‌پذیری، مشکل در صحبت کردن، تغییرات خلقی و رفتاری، افکار خودکشی و آسیب زدن به خود، اقدام به خودکشی و … می‌باشد.

تپش قلب از عوارض قلبی ناشی از دارو لاموتریژین است. دوبینی و تاری‌دید، اسپاسم و گرفتگی عضلات، تب، عفونت، آنفولانزا، بی‌حالی و درد گردن از عوارض جانبی دیگر داروست.

در سیستم تنفسی عوارضی چون سرفه، تنگی‌نفس، رینیت دیده می‌شود. عوارض پوستی دارو شامل خارش، گرگرفتگی، آکنه و بثورات جلدی است.

تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست، درد شکمی، سوءهاضمه، بی‌اشتهایی، خشکی دهان از جمله عوارض گوارشی هستند.

 

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید

 

علائم اوردوز با لاموتریژین

کاهش سطح هوشیاری، مشکلات تنفسی، خواب‌آلودگی، حرکت غیرطبیعی مردمک چشم‌ها علائم اوردوز با لاموتریژین هستند.

دقت لازم هنگام استفاده از دارو را به عمل بیاورید. دوز صحیح دارو را مصرف کنید.

بهتر است برای اثرات بهتر دارو، آن را در یک ساعت مشخصی از شبانه‌روز استفاده کنید.

اگر یک وعده مصرفی دارو لاموتریژین را از یاد بردید، در اولین فرصت پیش‌آمده آن را مصرف کنید. توجه کنید در این موارد لازم به افزایش دوز مصرفی نیست و همان دوز قبلی را ادامه دهید.

در آخر توصیه می‌کنیم لاموتریژین را در دما اتاق، دور از رطوبت و حرارت نگهداری کنید. دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید. هنگام مصرف به تاریخ انقضا دارو توجه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات خلقی و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره افسردگی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مجموعه مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: قرص لاموتریژین





:: برچسب‌ها: قرص لاموتریژین ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: